13 reasons why // 2017

De hype rondom deze serie kwam als een bomslag binnen vanaf de eerste seconde dat die online stond. Ook ik drukte vrij snel op aflevering één, aangezien het een serie is die afgeleid is van een boek wist ik al dat het winnen of verliezen zou worden. Je gaat de lezer heel tevreden maken of je moet voorbereid zijn op een hele lading haat wegens het verknoeien van een boek. Oh wat zijn wij tevreden. 13 reasons why is een serie die precies op de goede manier is neergezet, misschien krijgen we er nooit genoeg van. Mocht je nou niet weten waar deze serie over gaat, daar zal ik eerst maar eens over vertellen...

Titel: Thirteen (13) reasons why.
Netflix original.

Producer: Brian Yorkey.

Jaar van uitzending: 2017

Hannah Baker heeft zelfmoord gepleegd, een onderwerp dat heel Liberty met veel moeite mee sleept. Ondanks dat Hannah verdwenen is, heeft zij iets achtergelaten om de wereld te laten weten waarom zij weg is. Niet de wereld maar alle 'schuldigen'. 7 tapes met 13 redenen waarom. Elke opname is gericht naar één van de mensen die iets gedaan hebben. Want Hannah Baker heeft een zwaar schooljaar achter de rug. Door de serie heen ontdekken we wat er gebeurd is en hoe het nu gaat met de mensen die achter zijn gebleven.

Realistische karakters en heftige realisaties.

Ik denk dat deze serie zo hard binnen komt bij iedereen omdat alle karakters iets van onszelf of de mensen om ons heen weg hebben. De dingen die gebeuren komen door populariteit problemen en groepsdruk. Hannah gaat door een hele hoop shit heen, niemand die het door heeft behalve wij als kijker. Elke keer dat ik een aflevering keek voelde de karakters als een vriend. Doordat dit zo dichtbij kwam, deed het meer en meer pijn om te zien wat ze gedaan hadden en waar het daadwerkelijk fout ging. Ik denk niet dat er iemand is die deze serie kan kijken zonder zich schuldig te voelen zonder iets gedaan te hebben.

Tijdens het kijken van deze serie valt er ook een enorme realisatie te binnen, dit soort dingen gebeuren echt. Bijna dagelijks gebeuren de dingen zoals ze in deze serie gaan. De producers waren ook niet bang dat te laten zien. Alle rampen die gebeuren worden ook in beeld gebracht. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze zelfs de schokkende beelden zouden laten zien, maar dat maakte de serie wel zoals die nu is. Geweldig en meeslepend.

De verslavende werking van Clay Jensen.

Oké, we volgen door de serie dus Clay Jensen die naar de tapes van Hannah luistert. Hij komt achter de geheimen en confronteert ook bijna iedereen over wie hij iets hoort ermee. Clay is echt het meest awkward maar schattigste mens dat ik ooit in een serie heb gezien. En ja, hij zorgde voor een verslavende werking! Elke keer dat een aflevering eindigde moest ik weten naar welke tape Clay nu weer ging luisteren. Wie word het volgende slachtoffer? Of nouja, wie word de volgende schuldige? Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik elke avond aan mijn laptop gekluisterd. Na vier dagen (4 april tel ik niet mee want toen was ik niet thuis) heb ik de serie af, zo snel gaat het.

Zo heb ik van vrijwel iedereen gehoord dat ze het binnen maximaal een week hebben afgekeken. 13 reasons why is gewoon verslavend, weet dat voordat je eraan begint.

"My walls went up, as my confidence went down"
-Hannah Baker-

De laatste drie afleveringen heb ik samen met mijn beste vriendin gekeken, puur omdat ik het te eng vond om alleen te kijken. Niet eng omdat de serie eng is. Eng omdat ik al aanvoelde dat we heftige dingen zouden gaan zien. Dit soort onderwerpen raken mij altijd enorm. We gingen dus tegelijk kijken en elkaar continu berichtjes sturen over wat we dachten. De laatste aflevering heb ik de tranen voor een jaar uit mijn lichaam geperst. Het was heftig, het was intrigerend.

Ik raad deze serie echt aan iedereen aan, het verteld de harde waarheid waarin we op dit moment leven. Wel moet ik erbij vermelden dat er hele heftige beelden in de serie zitten waar sommigen misschien erg gevoelig voor kunnen zijn. Zorg dus wel dat je dit soort beelden aan kunt. Denk aan seksueel, zelfbeschadiging, mentale instabiliteit etc. Ze laten veel zien dus ik vind wel dat je hier even over na moet denken voordat je eraan begint.

Voor mij was dit de meest meeslepende serie die ik ooit heb gezien en ik ga het gegarandeerd ooit een keer opnieuw kijken. Stiekem hoop ik dat ze toch besluiten er een nieuw seizoen achteraan te knopen maar aangezien er maar 13 tapes zijn verwacht ik het niet.

Bekijk de trailer van 13 reasons why HIER.