Top 5 kerstfilms!

Het is de maand van de jaarlijkse kerstfilms. Films die elk jaar op tv komen en waar je eigenlijk helemaal gek van word. Dat terwijl we ze stiekem helemaal niet zo vervelend vinden. Ik hou van kerstfilms, ik hou van kerst, let's go.

1. How the Grinch stole Christmas - 2000

De Grinch is een chagrijnig wezen dat op een berg ten noorden van het stadje Who-ville woont, samen met zijn hond Max. Hij heeft een hekel aan de mensen in het stadje, maar vooral wanneer het Kerstmis wordt. Dan krijgen kinderen en volwassenen cadeautjes en dan wordt er heel veel kabaal gemaakt: er wordt gespeeld, geschreeuwd en gezongen. De Grinch besluit daar iets aan te doen: als hij nu eens voor Kerstman ging spelen; een Kerstman die cadeautjes ophaalt in plaats van ze te brengen …

Deze moet gewoon op nummer één. Dat kan bijna niet anders. Deze film keek ik al toen ik heel erg klein was (toen ik nog enorm bang was voor dit groene wezen). Nu? Nu kijk ik deze film met een hartverwarmend gevoel en heel veel liefde. Het liefst met de hele familie, maar aangezien dat erg ingewikkeld is kijk ik hem maar zelf.

2. Matilda - 1996

Matilda is briljant. Ze is een gevoelig meisje dat geweldig goed kan leren. Toen ze anderhalf was, kon Matilda al praten als een volwassene, met drie jaar kon ze lezen, en al vóór ze vijf was, las ze boeken van wereldberoemde schrijvers als Dickens, Hemingway, Kipling en Steinbeck. Matilda besluit zich eens goed kwaad te maken. Ze bedenkt heel slimme straffen voor haar ouders. En als het hoofd van de school, juffrouw Bulstronk, haar ook wil aanpakken, ontdekt Matilda dat ze iets kan wat niemand anders kan.

Maar haar ouders behandelen haar als een onderkruipsel.We kennen Matilda allemaal wel, niet echt een kerstfilm maar hij word wel plat gedraaid in december. Ik hou vooral van het moment in Matilda waar het meisje aan haar vlechten word rondgedraaid en weggegooid. Dat is pure gekkigheid. Hoe eng zou dat zijn? Even om dat te onderbreken, een leuke film met de gezelligste kerstsfeer. Oh en! Matilda is een boeken-nerd, dus ze is goedgekeurd.

3. Elf - 2003

Nadat hij als baby in het weeshuis in de zak met cadeautjes is gekropen, wordt Buddy door de Kerstman geadopteerd en opgevoed tussen de elfjes op de Noordpool. Jaren later zorgt de inmiddels volwassen man - doordat hij niet goed meekomt met het werk en zijn lengte - voor problemen tussen de andere elfen. Hij ontdekt dat hij geen echte elf is en besluit terug te gaan naar New York om zijn echte vader te zoeken. Daar kijkt iedereen hem raar aan, omdat hij zich totaal anders gedraagt en niemand hem gelooft als hij vertelt waar hij vandaan komt - vooral zijn vader niet...

Als ik heel eerlijk ben dan heb ik deze film pas sinds vorig jaar ontdekt. Dit is echt een briljante kerstfilm! Je kunt erom lachen, je gaat veel om Elf geven en dit is het ultieme kerstgevoel. Ik kan niet wachten tot ik deze film weer op kan zetten.

4. Hachi - 2009

Op een koude avond vindt professor Parker Wilson een puppy op het treinstation. Hij kan het niet over z'n hart verkrijgen het dier achter te laten en neemt de hond mee naar huis. Zijn vrouw zit allerminst op een nieuw gezinslid te wachten, maar als ze ziet hoe snel haar man en dochter verknocht raken aan de pup gaat ze overstag. Parker en de hond, Hachi genaamd, zijn al snel onafscheidelijk. Hun unieke band is het begin van een ontroerend verhaal over ware vriendschap en onbegrensde loyaliteit

Want af en toe is huilen helemaal geen probleem. Dit laat zien hoe trouw een hond kan zijn en is daadwerkelijk het ultieme kerstgevoel. Niet dat er echt kerst in voor komt maar het verwarmd je hart wel. Nadat je de tranen uit je lijf hebt gehuild dan...

5. A Christmas carol - 2009

Ebenezer Scrooge (Jim Carrey) begint de kerstdagen zoals gewoonlijk met krenterige minachting naar zijn trouwe hulp en snauwend naar zijn vrolijke neef. Maar de geesten van zijn Kerst- verleden,- heden en -toekomst nemen hem mee op een opzienbarende reis waarbij de oude Scrooge, met veel tegenzin, de waarheid onder ogen moet zien. Hierdoor realiseert hij zich dat hij zijn hart moet openen voordat het te laat is, om alle ongelukkige jaren weer goed te kunnen maken. (-moviemeter.nl)

Deze film zag ik voor het eerst op school, ook al gaf niemand aandacht aan de film op het witte bord werd ik verslonden. Ik ben normaal niet zo'n fan van Jim Carrey maar dit is toch wel een van zijn betere films. Zeker een film om vaker te kijken!

Dat zijn mijn vijf favoriete kerstfilms! Ook al kan ik er nog wel tien noemen, zal ik hier wel eventjes stoppen. Wat is jullie favoriete kerstfilm? Vergeet het me niet te laten weten want dan mis ik het....