Fantastic beasts and where to find them (2016)

Hier kan ik maar één ding neerzetten, J.K. Rowling flikt het weer. Ja hoor jongens, gisteren was de dag dat ik mijn hart vasthield en met volle enthousiasme naar de bioscoop ging. Er was natuurlijk maar een enkele film die door mij bekeken MOEST worden. Fantastic beasts and where to find them.

Titel: Fantastic beasts and where to find them
Jaartal: 2016
Regisseur: David Yates
Screenwriter: J.K. Rowling
Bekende acteurs:  Ezra Miller, Eddie Redmayne, Katherine Waterston

Sterren

De reden dat ik mijn hart vast hield kwam grotendeels door het feit dat het enorm moeilijk is te tippen aan Harry Potter. Dat het bijna niet mogelijk is te voldoen aan de verwachtingen van fans die toverstafjes en truien kopen voor hun favoriete films. Toch heeft ze het weer gedaan, J.K. Rowling heeft zichzelf overtroffen. Vanaf het moment dat ik het deuntje uit de eerdere Rowling films hoorde werd ik al gelukkig. Er is een verhaal neergezet waar nooit iemand van had verwacht dat die zo zou gaan lopen, eerlijk gezegd had ik geen flauw idee wat echt het 'verhaal' van de film was voordat ik ging. De spreuken die ze gebruiken zijn as good as ever, en een aantal keren 'alohomora' gaf het dan ook echt weer dat Hogwarts effect.

Daarnaast wil ik even een shoutout doen naar de geweldige casting! Newt (Eddie Redmayne) is zo goed in zijn karakter te vinden waardoor de hele film een goed beeld is. Newt was niet echt het hoofd van de 'fantastic beasts' geweest als hij niet een beetje quircky was zoals nu in de film. Natuurlijk bedoel ik met de shout-out niet alleen Newt, eigenlijk had iedereen een geweldige rol. Ik heb om ieder karakter apart gelachen.
 Bij deze personages behoren ook de wezentjes een beetje. Zij zijn natuurlijk een enorm groot deel van de film. Vooral de Critter en de Bowtruckle zijn voor altijd in mijn hart gegraveerd. Ik wilde ze het liefst uit mijn 3D visie trekken en mee naar huis nemen. Ook al zou dat een hele hoop chaos veroorzaken.... De animaties zijn super goed toegevoegd aan de film en lijken niet 'nep'.

"I am not dreaming"
"What gave it away?"
"I aint got the brains to make this up."

Toch, heb ik na al deze positiviteit ook wat nadelen aan de film gemerkt. Er waren twee redelijk grote dingen die mij toch wel irriteerde, maar eigenlijk is het een gevolg van het ander. In de film heb je dus Newt die naar New York komt om zijn Thunderbird terug te brengen naar Arizona. Dan gebeurd er iets met zijn koffer vol wezens waardoor dat hele plan in de soep loopt. Naast deze dramatische gebeurtenis krijgt hij ook nog eens te maken met de Obscurus. Hij en zijn nieuwe vrienden willen er voor zorgen dat deze Obscurus de stad uit geholpen word maar lopen daarbij zelf gevaar.
 Deze twee verhalen liepen voor mijn gevoel niet goed samen. Ik kreeg namelijk een beetje het gevoel dat er twee films in één waren gepropt. Ze hadden allebei de verhaallijnen misschien apart moeten behandelen. Want doordat deze samenhang wat tegenviel en er zo enorm veel gebeurde heb ik ook het gevoel dat we de karakters nog helemaal niet geweldig kennen. Na deze film heb ik nog steeds vragen over wie Newt eigenlijk is en wat Tina heeft meegemaakt voordat ze werd ontslagen als rechercheur bij MACUSA. Ik hoop dat we hier in de toekomstige films dus wat dieper op in gaan.

Ondanks deze 'tegenvallertjes' heb ik enorm veel genoten van de film. Ik denk niet dat deze film beter neergezet had kunnen worden op de gemixte verhalen na. Eigenlijk is er geen persoon die deze niet zou moeten zien. Hij is leuk voor kinderen, erg hilarisch voor volwassenen en zelfs nog spannend tussendoor. Dit word zeker een film die ik nog tientallen keren ga bekijken! Helaas had ik niet de mogelijkheid nog naar de book-launch te gaan in de stad, maar ik weet zeker dat ook het boek wel in mijn kast eindigt.