Favoriete boek verfilmingen

Er zijn ongeveer tien tweets van een auteur die boekenliefhebbers enorm gelukkig maken, zo bijvoorbeeld 'er komt een nieuw boek!' of 'hier is de nieuwe cover!' Toch is er een ding die mij persoonlijk de gelukkigste boekenliefhebber ooit maakt, namelijk het bericht dat hun boek (een boek dat ik geweldig vind in dit geval) verfilmd word. Ja, dat betekend wel dat mijn familie bij ongeveer tien films die we kijken te horen krijgen "Ah dit is van ....! Verfilmd, echt een goed boek". Dat gebeurd echt.

Na het zien van deze tientallen boekverfilmingen heb ik er een paar die mij nog steeds raken. Films die ik het liefst nog twintig keer wil zien. Dus hieronder ga ik voor jullie mijn favoriete beschrijven! Niet alleen omdat ik er het liefst de hele dag over praat maar ook omdat ik jullie een waanzinnige filmavond gun.

The perks of being a wallflower (Stephen Chbosky).

Als eerste wil ik beginnen met deze film, mijn favoriete film. Daarnaast ook mijn favoriete jank boek. Laten we eerlijk zijn, soms is het gewoon heerlijk om te janken. Deze film heeft mij diep geraakt. Als ik kijk naar andere boek verfilmingen dan is dit toch wel de film die het voor mij het beste heeft gedaan. Als ik het boek lees dan krijg ik precies hetzelfde gevoel als wanneer ik de film kijk...en dat is uniek. In ieder geval, mocht je niet bekend zijn met dit verhaal:

- - Charlie is een teruggetrokken en introverte jongen die meer door heeft dan iedereen denkt. Hij heeft een verleden dat hem elke dag nog achterhaalt, een familie met familieproblemen en onzekerheden die hem zelfs op school beïnvloeden. Eigenlijk is Charlie erg alleen maar het nieuwe schooljaar - de rugby wedstrijd om precies te zijn - zorgt ervoor dat hij twee nieuwe mensen leert kennen, Sam en Patrick. Hij leert nieuwe dingen kennen, krijgt te maken met drugs, nieuwe vrienden en bouwt daarbij een bijzondere vriendschap op. Zijn leven lijkt weer te lopen maar liefde komt in het spel, als muurbloempje is het leven van hem plots een achtbaan. - -

Iedereen dient gewoon even tijd te nemen voor deze film..jap. Plus! Je hebt nu de kans hem op Netflix te bekijken dus, ik zeg doen.

Miss Peregrine's home for peculiar childres (Random Riggs).

Deze is nog niet zo lang geleden op nummer twee beland, ik kan niet wachten tot deze op dvd te vinden is. De beste YA fantasy film van het afgelopen jaar, jaren mag ik wel zeggen. Ik ben überhaupt al een grote fan van Tim Burton films en daarbij ook van Ransom Riggs zijn boeken (zoals jullie mischien al weten). Ik heb de gehele maand voordat deze film uit kwam weggesmolten bij elke trailer, poster en advertentie. Nu kan ik deze eindelijk in een aanraders post zetten. Waren de boeken beter dan de film? Ja dat zal altijd zo blijven. Was de film erg origineel en goed neergezet? JA! Ik zou hier gewoon nog een keer een bioscoopkaartje voor kopen.

- -Een mysterieus eiland. Een verlaten weeshuis. Een vreemde verzameling bizarre foto's. Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto's van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het huis ontdekt, achtervolgen de oude verhalen van zijn opa hem. Letterlijk en figuurlijk. Zijn leven veranderd compleet wanneer het blijkt dat alles wat zijn vader hem ooit verteld heeft...geen leugen was. - Hebban.nl

Met wat aanpassingen van het boek naar de film, is het alsnog een geweldig concept. Zeker een aanrader voor mensen die van een beetje creepy maar avontuurlijk houden.

The book thief (Markus Zusak).

Als ik het me goed herinner dan heb ik al eens eerder gepraat over deze boekverfilming, dus ik zal het kort houden. Een emotionele rit gevuld met vriendschap, familie, oorlog en boeken. Op zich ga ik deze film gewoon nog een keer kijken nadat ik deze blogpost af heb. Wat een prachtig stukje kunst, daarnaast ook erg realistisch. Soms is het even slikken bij deze film!

- - It’s just a small story really, about among other things: a girl, some words, an accordionist, some fanatical Germans, a Jewish fist-fighter, and quite a lot of thievery. . . .

Succes bij deze emotionele rit die je eigenlijk niet over kunt slaan.

Paper towns (John Green).

Oh wat mis ik John Green boeken. Ook al wacht ik nog steeds op de Looking for Alaska verfilming ben ik zo enorm gelukkig dat de paper towns verfilming zo goed is uitgevoerd. De reden dat ik jullie allemaal tot deze film aan leid is omdat dit een van de enige boekverfilmingen is waar de film beter is dan het boek. Het boek had namelijk een verschrikkelijk afgeraffeld einde voor mijn gevoel, de film heeft dit aangepast op een manier waardoor ik gelukkig werd. En YES Cara Delevinge zit er in.

- - Negen jaar oud zijn ze en onafscheidelijk - Q (Quentin) en Margo Roth Spiegelman - als ze in het park een dode man vinden. Daarna hebben ze bijna tien jaar geen contact meer. Totdat Margo op een avond op het raam van Q's kamer klopt. De dag erna is ze verdwenen. Q zijn nieuwsgierigheid loopt op en hij doet er alles aan haar te vinden, maar misschien was haar vinden toch anders bedacht dan uitgevoerd. Met zijn twee beste vrienden en twee vriendinnen van Margo gaat hij op reis om het verdwenen meisje te vinden....

Over deze boekverfilming heb ik eigenlijk niet enorm veel meer te zeggen, het is gewoon een hele goede film! Naar mijn mening beter en spannender dan 'the fault in our stars'.

De kronieken van Narnia (C.S. Lewis).

Als je mij een aantal jaren geleden had gesproken dan had ik je hoogstwaarschijnlijk al honderd keer verteld over deze serie. Ik was een hele erge Narnia fan. Nog steeds zit dat gevoel een beetje in mijn lichaam, de bundel van 7 boeken staat hier nog steeds als een dikke pil in mijn kast en ik kan je precies vertellen wat mijn favoriete stuk is van de film. Natuurlijk weet ik dat er meerdere films zijn gemaakt maar deel één blijft het mooiste. Dit is zo'n verfilming die eigenlijk iedereen wel kent maar nog niet iedereen gezien heeft. Het valt nog mee dat dit geen all-time favorite film is van velen. Om bij het punt terug te komen, een magische verfilming die zich niet onder de kast laat jagen. ha ha see what I did there?

- - Als de vier Pevensie kinderen verstoppertje spelen in het huis van Professor Kirke doen ze de ontdekking van hun leven! Lucy en haar broers en zus lopen door de kleerkast het magische land Narnia binnen. Aan de hand van prachtige filmshots reis je mee door de kleerkast naar het magische land Narnia.

Inkheart (Cornelia Funk & Anthea Bell).

Deze film jongens, kijken. Ik moet eerlijk zijn wanneer ik zeg dat ik hier het boek niet van heb gelezen maar de film heb ik wel gezien en het is een verfilming dus.... Ik herinner me nog zo goed toen ik deze film voor het eerst ging kijken, dat was in Engeland met mijn nicht. Heerlijke film om lekker bij weg te dromen.

- - Mo Folchart heeft een wonderlijk maar soms verschrikkelijk talent. Als hij luidop voorleest uit boeken, brengt hij de karakters tot leven. Wanneer hij op een dag voorleest uit het boek Hart van inkt (Inkheart), brengt hij een aantal slechteriken uit het boek naar de echte wereld. Alsof dat nog niet erg genoeg is, verdwijnt zijn vrouw in het boek. Zijn dochter Meggie, die op dat moment nog een baby was, weet niets van haar vaders talent, alleen dat hij tot op vandaag weigert voor te lezen.

Ik hoopte na het kijken van deze film altijd een beetje dat ik dat ook kon. Hoe cool zou het zijn, ook al moet je wel alle stukjes met slechteriken over moeten slaan...anders dan zou het niet zo goed gaan!

Dat waren mijn favoriete boek verfilmingen! Mogen er nog velen komen. Even een side-note, ik wilde de Harry Potter serie hier ook nog aan toevoegen maar ik krijg het gevoel dat ik te vaak over deze boeken praat haha. Plus er komt binnenkort iets erg leuks op de blog wat hiermee te maken heeft! In ieder geval, de Harry Potter serie is ook een van mijn favo's.

P.S. Er zijn volgens mij nog tien andere films die ik hier aan toe kan voegen.

P.P.S. Moet er een deel 2 komen?