Niet te filmen! // Sophie Kinsella

Na mijn bibliohaul kreeg ik al mijn lees motivatie weer terug. Met heel veel geluk heb ik genoten van dit boek, super om de lente mee te beginnen! Dus, mocht je willen weten wat ik vind van dit boek, lees dan snel verder...

Titel: Niet te filmen (origineel: Finding Audrey).
Auteur: Sophie Kinsella.
Leestaal: Nederlands
Bladzijden: 280.
Uitgeverij: Delacorte publishers.
Begin-Eind: 19 maart 2017 - 21 maart 2017.

De reden dat ik dit boek vier sterren geef is vanwege de manier waarop Kinsella het verhaal brengt. Als je een heel krachtig en zwaar verhaal zo luchtig en leuk kan brengen, dan heb je talent. Ik vloog door dit boek heen en heb ook de neiging meteen meer van haar te gaan kopen. Al vanaf het moment dat ik Young-Adult booktubers begon te kijken heb ik honderden dingen over haar gehoord. Nu begrijp ik waarom. Het boek volgt Audrey Turner die lijdt aan zware paniekaanvallen en de angst voor openbare plekken. Zodra iemand tegen haar begint te praten en daar ook daadwerkelijk een antwoord op verwacht, word haar zicht zwart en staat haar brein op standje nul. Tijdens het lezen van dit boek voelde ik me even zoals Audrey zich voelt.
 Ik begreep haar angst, ik voelde haar pijn en snapte haar reacties. Dat terwijl ik nooit ernstige aanvallen gehad heb. Op de een of andere manier relateerde mijn leven zich met dat van haar. Dat doet Sophie met je door middel van haar schrijfstijl.

Ondanks dat ik een groot fan ben van de schrijfstijl en alles wat daarbij komt kijken, was het plot een beetje voorspelbaar. Er zat geen gigantische knaller in, ik kan zelfs niet echt op de daadwerkelijke 'plottwist' komen. Het stoort me niet specifiek maar ik mistte het gewoon een beetje. Begrijp me niet verkeerd, mijn liefde voor zoetsappige young-adult drama is enorm! Ze worden alleen nog beter als ik kan zeggen, 'omg dit had ik niet zien aankomen'.

Linus, de jongen met wie Audrey een wat bijzondere band opbouwt, maakte het boek daarbij wel beter. De meeste boeken waarin liefde zich mengt met gezondheidsproblemen van de hoofdpersoon eindigen heel romantisch. De jongen lost dan alle problemen op en dan gaan we toch even heel diep nadenken over waarom wij niet zo iemand in ons leven hebben. Dit boek, liet deze cliché even vallen. Na Frozen werd het wel weer tijd voor een verhaal waarin de jongen het probleem niet oplost! Ik bedoel hij was er een deel van, maar Audrey is de held in dit verhaal. Dat is hoe de realiteit uiteindelijk echt werkt.

Niet te filmen! verteld een erg realistisch verhaal over de jeugd en het werkende brein van een meisje. Ik sta heel dichtbij mensen die met hetzelfde probleem als haar rondlopen, dit boek heb ik dan ook meteen in hun handen gedrukt. Soms zie je de oplossing pas wanneer je heel diep in de spiegel kijkt en de confrontatie aan gaat met het grootste probleem. Daarom, is dit verhaal de verdiende vier sterren waard.