If you find me // Emily Murdoch

Je hebt verschillende soorten boeken. Boeken die je een beetje warmte geven tijdens het lezen, boeken die je mentaal onstabiel maken en boeken die je compleet overnemen en de eerder genoemde vormen mengen. Dit boek is dus die laatste. Het is zo enorm lang geleden geweest dat een boek mij zo goed mee heeft gesleept zoals deze, en ook al geef ik boeken snel hoge sterren, wil ik deze er nog meer geven! Het is een van mijn nieuwe absolute favorieten en staat samen met The perks of being a wallflower vanaf nu op nummer één. Waarom dat zo is en waarom jij dit boek echt moet oppakken, dat vertel ik je vandaag!

Titel: If you find me
Auteur: Emily Murdoch
Bladzijdes: 312
Leestaal: Engels
Lees periode: 29 januari - 1 februari
Uitgeverij: Indigo

"IF YOU FIND ME is a rare kind of book...this is nog just because of how achingly beautiful it is, but more because of how achingly real it is." - Feed me books now.

Zelf had ik nog nooit van Emily Murdoch gehoord, dus ook niet van dit boek. Iets wat mij na het lezen zo enorm verbaasd want voor mijn gevoel krijgt die boek niet de liefde die het eigenlijk verdient. If you find me volgt Carey Blackburn en haar zusje Jenessa. Ooit mee genomen door hun moeder en opgevoed in het centrum van de natuur, het bos. Wanneer hun moeder een lange tijd verdwijnt worden de meisjes gevonden door hun vader en gezin. Het boek behandelt vooral Carey die na een groot deel van haar leven de zorg over haar zusje dragen, ineens een tiener moet zijn. Iets wat haar af en toe niet al te gemakkelijk voorbij gaat.
 Je merkt dan ook echt dat ze niet gewend is aan gewoon een kind zijn. Als Emily niet had vermeld dat Jenessa haar zusje was dan zou je namelijk bijna denken dat Carey zelf de moeder is. Het moeder instinct van Carey is zo heerlijk om over te lezen en het laat zien dat om iemand geven niet te maken heeft met wat je voor iemand bent maar hoe je iemand kent.

In dit boek zijn heel veel relaties gaande, dan bedoel ik niet specifiek koppel relaties maar gewoon de verbintenissen tussen mensen. Carey, die hier met haar zusje tussen moet wringen is zo oprecht en eerlijk. Het hele boek daarbij ook. Delaney (de stiefdochter van Carey's vader) reageert zoals elke tiener zou reageren. Hard en jaloers. Ze gaf het boek samen met Ryan een heerlijke contemporary vibe, terwijl het boek eigenlijk alles behalve dat is. Het is niet je standaard YA boek en ik denk dat ook volwassenen helemaal meegesleurd zullen worden door dit verhaal.

Naast de karakters wil ik het heel graag hebben over de waanzinnig mooie schrijfstijl van Murdoch. De manier waarop bepaalde acties en bewegingen worden beschreven doen iets met me, terwijl het alledaagse dingen zijn die in elk boek voor komen. Zo heb ik de volgende zin ook geciteerd: 'there is no hiding it forever'. Op de een of andere manier heeft het iets poëtisch. Emily Murdoch heeft een begrijpelijke, rustige en prachtige manier van schrijven die iedereen een beetje zal overspoelen. Ik ben dan ook zeker van plan meer van haar werken te gaan lezen! Jammer genoeg is er nog niet zo enorm veel van haar op de schappen van de boekenwinkel te vinden.

"Love leaves all sorts of evidence behind."

Al om al verteld dit boek een verhaal over eerlijkheid en over het maken van een nieuwe start. Het heeft me na laten denken over zoveel dingen tegelijk en zorgt ervoor dat ik er nu, een paar dagen na het einde, nog steeds van bij moet komen. Een prachtig verhaal over het leven van twee kinderen die niet de meest doorsnede jeugd gehad hebben. Een boek dat zowel jong-volwassenen en volwassenen zullen liefhebben. Ik raad het zeker wel aan!