Holding up the universe // Jennifer Niven

*Ik vond het leuk deze foto erbij te zetten want ja... I'm holding up the uiverse... get it? ja? heel slecht dit*.

Nadat ik mijn hart heb verloren in Jennifer Niven’s eerste boek, ‘all the bright places’, was ik een beetje bang dat dit boek niet kon voldoen aan de verwachtingen. Het is namelijk een grote taak dat boek te overtreffen. Met heel mijn hart durf ik te zeggen: Jennifer Niven heeft het alweer geflikt. Of het boek nou echt beter is, durf ik niet te zeggen, maar er is een garantie van 100% dat ook jij van dit boek zult genieten.

Titel: Holding up the universe

Auteur: Jennifer Niven

Bladzijdes: 388

Leestaal: Engels

Leesperiode: 19 januari - 24 januari

Uitgeverij: Knopf

Genieten is eigenlijk niet helemaal het juiste woord, want de onderwerpen die Jennifer aan bod brengt in dit verhaal zijn erg serieus en HELAAS ook erg realistisch. Zo Libby, die gepest word omdat ze ooit ’s werelds dikste tiener was. Nu ze nog steeds niet het figuur van een Victoria Secret model heeft, blijven de opmerkingen niet achterwegen. Dus het onderwerp is hierbij: pesten. De dingen die gezegd worden en de gevoelens die Libby daar door krijgt breken je hart compleet. Het verhaal van dit vollere meisje laat zien hoe een simpele opmerking die je maakt, het leven van iemand voorgoed kan veranderen.

Om ook even wat te vertellen over Jack, wil ik beginnen bij het feit dat ik een heel hard applaus geef aan hoe de schrijfster dit concept neer heeft kunnen zetten. Jack kan geen gezichten herkennen. Dus stel je voor je loopt door je huis en elke keer dat je de woonkamer in loopt moet je helemaal opnieuw een beeld vormen bij je moeder. Die je dus al je hele leven kent. Besef je dan ook meteen even, hoe moeilijk het is een boek te schrijven waarbij je elke keer opnieuw de bijrollen moet voorstellen aan de hoofdpersoon. Of nouja, het uiterlijk dan.

Het klopte gewoon. Ik heb geen moment verwarrende gedachten gehad omdat ik niet snapte wat er gaande was in het hele ‘ik kan geen gezichten herkennen’ probleem.

Het mooiste aan ‘Holding up the universe’ tegenover haar vorige boek, vond ik dat dit boek een grotere positieve kant had. Mocht je beide boeken gelezen hebben dan begrijp je misschien wel wat ik bedoel. In ‘All the bright places’ word namelijk een heel erg zwaar verhaal over depressie verteld, wat het hele verhaal door ook niet veranderd. In dit boek krijg je een echte YA contemporary waar je hart op sommige plekken even smelt. Want je zult het vast al geraden hebben, Jack en Libby leren elkaar kennen. Jack en Libby bouwen een vriendschap op die gebaseerd is op elkaars geheimen, die uiteindelijk meer lijkt te betekenen dan zomaar een vriendschap.

In dit boek heb ik niet echt een voorkeur als het aan komt bij karakters. Beide personages hebben iets bijzonders en vertellen een verhaal dat je eigenlijk gewoon gelezen MOET hebben. Het boek dealt met zoveel belangrijke onderwerpen. Pesten, ziektes, vrienden, populariteit, rouw en nog veel meer. Ondanks dat had ik in het begin een beetje moeite met Jack leren kennen omdat hij in het begin van het boek ook niet helemaal zichzelf was. ‘I am a shitty person’ zo beschrijft hij zichzelf in ieder geval al. Libby was daarentegen meteen raak, na dit boek heb ik het gevoel dat ik Libby echt ken. Als een vriendin die je van de grond wilt rapen wanneer ze valt.

Last night she was here. This morning she was here. Now she's gone, and not for a few days, but forever. How van something so final happen in an instant? No preparation. No warning. No chance to do all the things you planned to do. No chance to say goodbye...

Al om al is dit verhaal om bij te smelten maar ook om bij te huilen. Holding up the universe overtreft weer een hele hoop contemporary boeken en wekt een nieuwsgierigheid op naar nog meer boeken van Jennifer Niven. Ook al ga ik Jack en Libby enorm missen, ben ik blij met hoe het geëindigd is. Het is zo’n boek die leraren op school zouden moeten uitdelen, puur omdat het dingen leert over het zijn ven een tiener en hoe je kunt omgaan met heftige gevoelens. Vooral voor de leeftijden tussen de 15 en de 21 jaar zal dit boek heel geschikt zijn!